söndag 4 augusti 2013

27 juli - 4 augusti. Strusshamn - Leirvik - Skudeneshavn - Tananger - Lista - Mandal - Lillesand - Skagen

Efter att ha lämnat av Tobias vid bussen, var det dags att fortsätta söderut. Som vanligt var det det ena av de två vindförhållanden, som är så typiska för Norge. Det var stiltje och vattenytan var slätare än någonsin. Om det inte är stiltje, blåser det kuling och alltid rätt emot och från havet. Det är inte mycket att säga om en dag för motor annat än att det är rätt bekvämt, ganska dyrt, långtråkigt och bullrande. Förmiddagskaffet och lunchen kan i alla fall intas i horisontalläge. En tröst är att en segelbåt för motor är betydligt billigare i drift än en motorbåt i samma storlek.

Här kommer en, tyvärr ganska långtråkig, dag-för-dagredogörelse för den här perioden, dock avspeglar den min sinnesstämning och passivitet, som ett resultat av vädret. Ingenting intressant händer, det är mest en trist beskrivning av hamnar och väder.

Vädret den här dagen, lördag 27 juli, var fortsatt varmt och mot slutet av dagen även soligt. Hamnen i Leirvik var fin och dyr, 240 kr inkl el och dusch. Hamnavgifterna hamnar annars kring 150 kr inkl el. Dusch brukar kosta 10 - 20 kr. 1 norsk krona = 1,10 svenska kronor.

Skudeneshamn
28 juli gick jag i fortsatt stiltje till Skudeneshavn på Karmoy. Jag startade tidigt eftersom vinden på eftermiddagen skulle öka från stiltje till det andra normaltillståndet, kuling. När jag närmade mig hamnen ökade vinden snabbt till runt 8 m/s. I hamnen var det så gott som fullt med båtar utanpå varandra. Jag lyckades hitta en plats vid en kaj och fick snart en annan båt utanpå. Under natten blåste det 15 m/s och många var uppe och såg till förtöjningarna. Hamnen är väldigt skyddad, men det var ändå oroligt med kraftiga vindbyar.
Solen sken och det var varmt och fuktigt den 29 juli. Jag låg kvar i hamn eftersom det skulle blåsa hårt även den dagen. En cykeltur på eftermiddagen slutade i regn.

30 juli lämnade jag Skudeneshamn för motor i grått väder och en vind rätt emot på ca 10 m/s. Det gråa vädret övergick ganska snabbt till ösregn och usel sikt. Den hamn jag siktade på, Egersund, låg på 16 nm avstånd, så det gick att härda ut. Bra regnställ är ett måste.

31 juli bjöd till en början på perfekta vindförhållanden för en riktig långsegling, vind från sidan 6 m/s och en medström på upp till 2 knop. På eftermiddagen blev vinden akterlig och dagen avslutades med motorgång. En av de farliga kuststräckorna, Jären och Lista, kunde i alla fall passeras. Distansen blev över 60 nm innan jag kunde förtöja i Borshavn, nära Lista fyr.

På väg mot Borshavn
1 augusti gick jag vidare från Borshavn till Mandal i vackert väder. Start redan vid 6. Satte storsegel, men ingen vind, så det blev motorgång. Fiskade en sej strax innan Mandal, som jag åt till lunch. Fullt i hamnen i Mandal. Musik på kvällen vid kulturhuset.

2 augusti var jag uppe redan vid 6-tiden. När jag tankade diesel träffade jag en dansk, som jag pratat med tidigare angående segling till Thyborön. Han skulle segla till Thyborön och frågade om jag också skulle göra det. Jag blev intresserad och försökte ladda ner sjökort via Internet men misslyckades. Senare kom jag på att jag faktiskt hade sjökort över Limfjorden och Thyborön, men då var det för sent. Istället gick jag i vackert väder i motvind för motor till Lillesand. Det är ganska tröstlöst med all motorgång. Det tar dock emot att kryssa i trånga farleder när jag skall gå ca 40 nm. Vid kryss blir den seglade sträckan mer än 56 nm, vilket blir väldigt tröttande när man är ensam. Hamnen i Lillesand var full. Bo Kasper spelade i hamnen på kvällen. Det gick bra att sova ändå.

3 augusti. Regn på morgonen, som upphörde. Mulet, ostliga och nordostliga vindar, som betydde vind rätt emot. Vinden skulle vrida till sydväst mitt på dagen. Jag avvaktade vindvridningen för att kunna segla till Skagen.
Vid 1-tiden hade vinden börjat vända mot sydväst och jag gav mig av efter att ha ätit lunch. Det blev den snabbaste segling jag har gjort, 80 nm på 10 timmar betyder 8 knop i snitt. Halvind på mellan 10 och 13 m/s samt, under större delen av seglingen, en medström på ca 1,5 knop bidrog till att det gick så fort. Farten över grund, till skillnad från från farten genom vattnet, var tidvis nära 10 knop. Jag startade ca 13 och var framme i Skagen 23, en timme efter att det börjat bli mörkt. Hamnen var full med båtar men jag lyckades direkt hitta en brygga där jag kunde förtöja långsides, vilket inte var tillåtet, men vem bryr sig mitt i natten när det är fullt håll-i-gång i hamnen.

Idag är det 4 augusti och det känns som om jag har kommit tillbaka till civilisationen igen. Solen skiner, det är varmt och det är fullt av alla sorters turister. I butikerna är utbudet av varor som det skall vara och priserna är rimliga.
Björn Rosengrens uttalande om att Norge är den sista Sovjetrepubliken är inte helt fel. Finns det bara 5 sorters hårdostar, och inga svenska, och bara 2 sorters filmjölk samt ett bryggkaffe, som mest liknar dräneringssand, är det något som har gått galet i den politiska styrningen. För att inte tala om att alla öar skall ha bro- och tunnelförbindelser, färjetrafik och hurtigbåtar till fastlandet samt minst en rondell hur små de än är, vilket resulterar i påslag på bilpriserna med 80 %! Dessutom tillkommer, utan norrmännens egen förskyllan, ett uselt väder och kallt badvatten. Inte underligt att norrmännen älskar att åka till Sverige där priserna är låga, vädret är soligt och varmt och badvattnet har en temperatur, som är uthärdlig mer än 10 sekunder. Bortsett från ovanstående är Norge otroligt vackert och norrmännen ännu trevligare än svenskarna. De är dessutom rika som troll och ser till att svenskar får jobb.

Tillbaka till nutid! Jag har cyklat och promenerat ut till Grenen. Så heter Jyllands och Danmarks nordligaste udde. Den besöks av 1 - 1,5 miljoner människor varje år, så jag var verkligen inte ensam idag. Trots att jag har varit här tre gånger tidigare, har jag missat att besöka Grenen. Jag vet inte varför.
Dagens middag blev stekta spättafiléer och till förrätt åt jag två olika skaldjurssallader, allt inhandlat i fiskaffären till rimliga priser. Till kaffet åt jag ett wienerbröd med äppelkompott. Det känns som om jag är på semester! Livet leker igen!

1 kommentar:

  1. Härligt att läsa om vad du haft för dig under vår resa i värmeböljans SV France OCH välkommen tillbaka till EU! Ja man behöver vistas en del i "U-länder" för att uppskatta vårt system. (U står väl i Norges fall närmast för Utanförskap och Underligheter) Deras glesbygdspolitik är dock fantastisk med stora affärer på små öar och bra kommunikationer till glesbygden.

    Postkontor har dom kvar oxå liksom i Frankrike i nästan varenda liten by. Byråkratin får man en uppfattning om att den är på samma nivå i dessa länder. Liksom vägtullar! Kostade ca. 500 spänn att åka motorväg fr. la Rochelle till Paris. Tackolov var den mesta trafiken på väg mot La MER, där stod trafiken nästan helt still på vissa vägavsnitt trots 3 och 4 filiga körbanor.

    16€ i broavgift för att åka över till den redan överbelastade Ile de Ré. Där ska man inte vara i Augusti! Resten av året är den nog helt fantastisk.

    Nåväl... Ha en trevlig semester nu i Danmark och vägen uppför Östersjöns östra strand!

    SvaraRadera