söndag 7 juli 2013

29 juni - 7 juli . Finnoy - Kristiansund - Veiholmen (Smoela) - Bogoya - Froya - Stokksund - Saetervika

Lördag 29 juni blev liggedag på Finnoy p g a regn på förmiddagen. Sten-Göran gjorde en lång och jag en kort cykeltur. Under dagen anslöt tre bekanta båtar, bl a Anton och Oddbjoerg från Tromsö, som bjöd mig på våfflor, blåbärssylt, mesost, konjak och kaffe på kvällen. S-G var då på en konsert med irländsk folkmusik. Kanske lägger han in en beskrivning under kommentarer?

Söndagen bjöd på sol, dock kallt. Efter stiltje och inledande motorgång, kunde vi sätta segel och sträcka på en bidevindsbog hela vägen till Kristiansund genom en vacker skärgård. "Kristiansund är mest känd för klippfisk. I staden finns också ett klippfiskmuseum. Klippfisk är torkad fisk som vanligen framställs av torsk men även andra arter som sej och långa förekommer. Klippfisk är en stor norsk exportprodukt sedan århundraden och spanjorer och portugiser kom tidigt till Kristiansund för att köpa klippfisk. Detta gav upphov till maträtten bacalao som är en fiskgryta gjord på klippfisk." (Wikipedia)

Veiholmen
Det var soligt och ovanligt varmt på morgonen den 1 juli. Det blev både segling och motorgång till Veiholmen ute i havsbandet norr om Smoela. Veiholmen är en originell hamn, väl skyddad bakom många kringelikrokar. Paula var enda besökande båt. Som vanligt blev det promenader och cykelturer.

Under seglingen Veiholmen - Bogoya, som gick ute till havs, fick vi uppleva mycket kraftig Atlantdyning, som bröt skrämmande över en barriär av bränningar. Vi lyckades ta oss igenomett hål i bränningarna. Mitt i bränningarna syntes en båt, som fiskade (fick vi reda på senare)! Det var skönt att komma in i det lugna vattnet bakom bränningarna. Vädret var bra, dock svaga vindar som vanligt.

Bogoya
Även på Bogoya var vi enda besökande båt. Det lilla samhället bestod av två öar med en hängbro emellan. I hamnen fanns en trevlig pub, Supen Poeb, Sans och Samling, men stängd.
 
Onsdag 3 juli bjöd på lätta vindar, sol och ovanligt varmt. Vi gick först för motor, därefter lätt bidevindsegling. Vi ankrade för lunch. S-G fiskade och fick en sej, som vi omedelbart åt upp. På torsdag morgon 4 juli skildes jag från Sten-Göran, som tog buss och båt in till Trondheim och därifrån tåg till Stockholm.

Det blev strålande väder och fin, snabb halvvindssegling på torsdagen till Stokksund. Så småningom
Stokksund
blev hamnen full med båtar liggande utanpå varandra. Semestrarna har börjat. Stokksund är mkt skyddad och en av mina favorithamnar. På kvällen kom en av grannbåtarna över med en tallrik räkor. 5 juli regnade det på fm därefter växlande molnighet. Jag stannade kvar i hamnen och ägnade dagen åt städning, småreparationer, fotoredigering och en cykeltur. På kvällen blev jag bjuden på drink i en engelsk båt.


Saetervika
Det var mulet, disigt och kallt, dock en del solglimtar lördag 6 juli. Vinden SV ca 6 m/s, således gynnsamt för segling norrut. Jag såg inte en enda fritidsbåt under dagen. Norrmännen startar alltid sent, vilket jag noterade också 2009. Att det är så tomt på båtar gör att man känner sig aningen osäker. Var är alla båtar? Vad gör jag här? Kaffe o smörgåsar lättar upp stämningen. Värmaren är igång och det är varmt inne i båten. Jag försökte ankra för att äta lunch i lugn och ro och slippa rädslan för gipp (när vinden kommer rätt bakifrån, kan bommen plötsligt slå över okontrollerat från ena till andra sidan, vilket i värsta fall kan orsaka ett masthaveri).
Ankringen misslyckades, ankaret fick inget fäste, och det slutade med att jag gick in i en av mina alternativa gästhamnar, Saetervika. Vädret blev varmt och soligt på eftermiddagen. Saetervika är en trevlig hamn med vackra omgivningar. Bergen är inte så höga och är lagom avrundade. Det är lättcyklat med lagom branta backar.

Vad heter blomman?
När jag skriver det här den 7 juli ligger jag fortfarande kvar i Saetervika och blir kanske kvar ytterligare någon dag. Det blåser styv kuling 14 - 19 m/s och enligt väderleksprognosen kan vinden öka till hård kuling omkring 20 m/s. Vi, fyra besökande båtar, har bra sjölä men däremot sämre vindlä. Det gör att det rycker våldsamt i förtöjningarna, båten lutar fram och tillbaka och det viner i riggen. Någon nöd går det inte på oss. Det finns en liten butik i närheten och en restaurang i hamnen. I hamnen finns också ett antal "rorbuer", fiskestugor för fritidsfiskare. De är nog inte så glada idag när de inte kan ge sig ut på havet.

1 kommentar:

  1. Som kulturansvarig på tidigare seglingar så kände jag som min plikt att stödja den lokala kulturen på Finnoj / Haroya. (Ska va norskt ö på O: na) 1300 inv. totalt i hela kommunen Sandoy, men då ingår ett par öar till. http://www.classicnorway.no/sandoy-turistkontor

    En Holländsk familj som flyttat till ön hade nyligen övertagit en pub och anordnade en afton med Irländsk folkmusik. ”Lokal kultur” kanske ni undrar? I detta lilla samhälle bor det inte mindre än 28 olika nationaliteter ! Detta pga. av den stora dominerande industrin I.P. Huse AS (http://www.iphuse.no/) som förser offshoreindustrin med enorma winchar och trummor till ankarvajer. Man kan ha upp till 2000 m armtjock vajer på dessa trummor på en båt som ska fixa till förtöjningen på plattformarna. Det är tydligen välbetalda jobb där en vanlig arbetare kan tjäna upp till 100 tusen NOK per månad. Detta för en extraanställd som jobbar lite övertid på helger. (Dom har trots detta arbetskraftsbrist !) De fast anställda kom väl inte riktigt upp i dessa summor, men hade å andra sidan bra arbetstider. Jobba 2 veckor, ledig 3 veckor. En arbetare i 30-årsåldern som jag pratade med hade i varje fall kunnat jobba ihop till en ny Porsche (vilken är betydligt dyrare än i Sverige). Han hade bara ca. 10 km väg från nord till syd att sträcka ut på. Fartkameror lyste dock med sin frånvaro och en polis var det visst 4 år sen dom såg på ön. Jag råkade se bilen kvällen innan då han svängde förbi hamnen och noterade då att han hade en Go Pro kamera fastsatt på bilen. ( Det kanske finns nåt klipp på YouTube?) Han skulle ner till Frankrike på nästa 3 veckorsledighet med den svenska Porscheklubben,

    Nåväl. Jag cyklade alltså iväg 4 km till puben på en gratis lånecykel. Betalde 150:- för inträdet och ställde mig i den långa kön för att köpa spelmarker som man sedan skulle betala drickat med. Lite gammalsovjetisk inspiration? Det gick dock fort att få dricka sedan i utebaren. Bara kasta fram rätt antal marker. Jag var som vanligt försiktig och köpte end. för 200:- medan grabbarna före mig i kön köpte marker för en tusenlapp var. Uppsluppen vänlig stämning i den kaosartade kön och på utescenen. Mycket folk var det och den Irländska folkmusiken inspirerar ju som vanligt till hejdlöst drickande. Såg dock bara en finländare å några balter som tydligen grundat lite väl mycket innan och som fick tillsägelse att gå hem. Dom lommade snällt iväg. Resten var i toppform och alla sjöng med å dansade i ”What shall we do with the drunken sailor …. Early in the morning … HoHo and up she rises HoHo.

    Jag tänkte på att det är en dag imorgon också och tog min olåsta cykel som jag ställt mot husväggen och cyklade hemåt redan vid midnatt. Bandet hade just tagit paus, men jag antar att festen höll på ett bra tag till innan alla marker var uppdruckna. Trevligt välmående ställe med många fina nybyggda villor. 2 stora mataffärer i huvudbyn och ytterligare en nere vid sydspetsen! Dom hade äv. en nybyggd inomhushall med konstgräs med en nybyggd förskola med fin arkitektur bredvid. Fin simhall och nytillbyggd konferensanläggning nära vår båthamn och 5 stora vindmöllor bredvid torvmossen där man kunde se åtminstone blad från hjortron.

    SvaraRadera